Zgłaszanie nieprawidłowości

1. CEL

Celem wprowadzenia Procedury jest dostosowanie zasad obowiązujących w Szpitalu do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2019/1937 z dnia 23 października 2019r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa oraz Ustawy z dnia 14.06.2024 o ochronie sygnalistów zwanej dalej Ustawą.

Procedura określa :

  • osoby uprawnione do zgłaszania naruszenia prawa oraz do objęcia ochroną zwane sygnalistą;

  • zakres naruszeń prawa;

  • kanały i zasady przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;

  • zasady prowadzenia działań następczych

  • środki ochrony sygnalisty i zakaz działań odwetowych

  • tryb dokonywania zgłoszeń zewnętrznych

  • zasady ujawnienia publicznego informacji o naruszeniach prawa

  • wyłączenia stosowania Procedury zgłaszania naruszeń prawa

Procedura umożliwia poufne, anonimowe i dobrowolne informowanie o nieprawidłowościach, które są wyraźnie dostrzegalne lub co do zaistnienia, których zachodzi uzasadnione podejrzenie, a które doprowadziły lub mogą doprowadzić do naruszenia prawa powszechnie obowiązującego lub wewnętrznych aktów organizacyjnych Szpitala, a także do narażenia Szpitala na powstanie szkody lub naruszenie jego dóbr osobistych.

Procedurę stosuje się zgodnie z postanowieniami wewnętrznych aktów organizacyjnych Szpitala w zakresie ochrony informacji, w tym m.in. w sprawie ochrony danych osobowych, a także tajemnicy, o której mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Prawa Pacjenta (z późn. zm.).

2. ZAKRES

Procedura obowiązuje we wszystkich obszarach działalności SP ZOZ Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 3 w Rybniku.

3. TERMINOLOGIA

Sygnalista zwany dalej ,,zgłaszającym” to osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą , w tym:

a) osoba świadcząca pracę bez względu na formę zatrudnienia i rodzaj umowy, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał;

b) osoba ubiegająca się o zatrudnienie, która uzyskała Informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;

c) prokurent, akcjonariusz lub wspólnik;

d) przedsiębiorca;

e) członek organu Szpitala;

f) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;

g) stażysta;

h) wolontariusz;

zwany też ,,zgłaszającym”.

Działanie następcze – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny (Szpital) lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;

Działanie odwetowe – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;

Informacja o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Szpitalu, gdy sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa.

Informacja zwrotna – należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;

Kontekst związany z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Szpitalu lub na rzecz Szpitala, lub pełnienia służby w Szpitalu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;

Organ publiczny – należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach z zakresu naruszenia prawa

Osoba, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana.

Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;

Osoba powiązana z sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) tj. małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu;

Standardy etyczne – normy, wartości, zasady postępowania określone w przepisach prawa, a także w wewnętrznych procedurach Szpitala.

Postępowanie prawne – należy przez to rozumieć postępowanie toczące się na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności postępowanie karne, cywilne, administracyjne, dyscyplinarne lub o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, albo postępowanie toczące się na podstawie regulacji wewnętrznych wydanych w celu wykonania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności antymobbingowych;

Ujawnienie publiczne – należy przez to rozumieć podanie Informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.

Zgłoszenie – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w Ustawie;

Zgłoszenie wewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Szpitalowi informacji o naruszeniu prawa;

Zgłoszenie zewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.

4. ZAKRES NARUSZEŃ PRAWA

4.1 Ogólne naruszenia prawa

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

  • korupcji;

  • zamówień publicznych;

  • usług, produktów i rynków finansowych;

  • przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;

  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

  • bezpieczeństwa transportu;

  • ochrony środowiska;

  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

  • bezpieczeństwa żywności i pasz;

  • zdrowia i dobrostanu zwierząt;

  • zdrowia publicznego;

  • ochrony konsumentów;

  • ochrony prywatności i danych osobowych;

  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej

  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.

4.2 Inne zgłoszenia naruszenia prawa określone przez Szpital

Szpital dodatkowo, w ramach zgłoszeń wewnętrznych, przewiduje możliwość zgłaszania informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących w Szpitalu regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych, w tym w zakresie:

  • Dyskryminacji – oznacza wszelkie przejawy nierównego traktowania Pracowników, w szczególności ze względu na: wiek, płeć, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność zawodową/związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.

  • Mobbingu – działania lub zachowania dotyczące Pracownika lub skierowane przeciwko Pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu Pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie Pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

  • Molestowania – niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności Pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; molestowaniem jest każde zachowanie podejmowane w celu poniżenia drugiej osoby i pokazania swojej ważności nad nią.

  • Molestowania seksualnego – nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci Pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie Pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.

  • Naruszenia standardów etycznych obowiązujących w Szpitalu.

  • Oszustwa pracowniczego – wykorzystanie stanowiska do wzbogacenia się lub osiągnięcia korzyści majątkowej dla osoby trzeciej, a także osiągnięcia korzyści osobistej dla siebie lub osoby trzeciej poprzez świadome nadużywanie bądź niewłaściwe użytkowanie aktywów lub majątku Szpitala wprowadzenie w błąd lub poświadczenie nieprawdy.

  • Stalkingu –uporczywe nękanie innej osoby, które wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia lub istotnie narusza jej prywatność.

W takich przypadkach nie stosuje się zasad obowiązujących przy zgłoszeniach zewnętrznych
i ujawnieniu publicznym.

Szpital przyjmuje też inne zgłoszenia niż określone powyżej, dotyczące działania lub zaniechania stosowania prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznych regulacji Szpitala, w tym nieetycznego zachowania w miejscu pracy oraz w związku z wykonywaną funkcją na rzecz Szpitala, a także zgłoszenia dotyczące działania lub zaniechania, które mogą narazić Szpital na powstanie szkody lub naruszenie dóbr osobistych. Zgłoszenia wewnętrzne mogą objąć również wskazanie czynników ryzyka w Szpitalu, które mogą sprzyjać możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa związanych w szczególności z naruszeniem obowiązków regulacyjnych lub innych obowiązków określonych w przepisach prawa lub z ryzykiem korupcji;

5. KANAŁY I ZASADY PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

5.1 Zgłaszający naruszenie prawa w kontekście związanym z pracą, mogą korzystać z następujących kanałów przyjmowania zgłoszeń gwarantujących poufność tożsamości osób zgłaszających:

  • Korespondencja tradycyjna – przesyłanie przesyłek listowych na adres: SP ZOZ Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 3 w Rybniku; 44-200 Rybnik ul. Energetyków 46 z dopiskiem na kopercie np. ,,zgłoszenie nieprawidłowości” albo umieszczenie zaklejonej koperty z napisem ,,Zgłoszenie nieprawidłowości” wewnątrz koperty z adresem Szpitala lub do skrzynki przeznaczonej do składania zgłoszeń, która znajduje się w Szpitalu na pierwszym piętrze, przed wejściem do Dyrekcji. Zaleca się, żeby zgłoszeń dokonywać na formularzu ,,Karta zgłoszenia nieprawidłowości” - załącznik nr 1 do niniejszej Procedury. Zgłoszenia przekazane w innej formie, niż na powyższym formularzu, są również dopuszczalne.

  • Korespondencja elektroniczna – przesyłanie wiadomości za pośrednictwem „Portalu sygnalisty” na stronie https://sygnalista.szpital.rybnik.pl który zapewnia pełną anonimowość zgłaszającego oraz przesyłanie informacji zwrotnych.

  • Zgłoszenie telefoniczne – należy udokumentować go w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg, sporządzonego przez osobę odbierającą zgłoszenie i autoryzującą wpisane informacje. Protokół należy przekazać osobie upoważnionej przez Dyrektora o której mowa w punkcie 5.2.

  • Bezpośrednie spotkanie – na wniosek sygnalisty, zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku poprzez jeden z trzech kanałów komunikacji wymienionych powyżej. W takim przypadku za zgodą sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez osobę upoważnioną przez Dyrektora, o której mowa w punkcie 5.2 Procedury. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy poprzez jego podpisanie.

5.2 Dyrektor wyznacza osobę bezpośrednio podlegającą Dyrektorowi i upoważnia ją do nadzorowania funkcjonowania systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom w tym do organizacji przyjmowania, rejestrowania i kwalifikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych w sposób uniemożliwiający uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewnienia ochrony poufności tożsamości zgłaszającego, osoby której dotyczy zgłoszenie oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.

W sytuacjach trudnych, wykraczających poza kompetencje i możliwości upoważnionej przez Dyrektora osoby, Dyrektor podejmuje decyzję o upoważnieniu odpowiedniej osoby o określonych kompetencjach do współdziałania w podejmowaniu działań następczych, w zależności od tematyki zgłoszenia.

5.3 Upoważniona osoba:

    • prowadzi ,,Rejestr zgłoszeń wewnętrznych” na formularzu, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Procedury.

    • do rejestru dołączane są informacje o podjętych działaniach następczych w wpisanym numerem zgłoszenia.

    • zobowiązana jest w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wewnętrznego przesłać zgłaszającemu potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu do korespondencji a zgłoszenie nie zostało przekazane poprzez „Portal sygnalisty”.

    • może zwrócić się do zgłaszającego o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje wykorzystując przekazany przy zgłoszeniu adres do kontaktu lub poprzez „Portal sygnalisty” gdy tą drogą zostało ono przekazane. Jeżeli zgłaszający sprzeciwia się przesyłaniu wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub przesłanie ich może zagrozić ochronie jego tożsamości, pracownik odstępuje od ich uzyskania.

5.4 Do prowadzenia działań następczych, przygotowania informacji wyjaśniających oraz przetwarzania danych osobowych osób, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie. Osoby upoważnione obowiązane są do bezwzględnego zachowania tajemnicy.

5.5 W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy osoby upoważnionej o której mowa w punktach 5.2, 5.3, 5.4, wówczas sygnalista może przekazać zgłoszenie bezpośrednio do Dyrektora, który w tym przypadku upoważnia inną osobę do podjęcia działań następczych. Takie zgłoszenie w formie korespondencji tradycyjnej opisanej w punkcie 5.1 powinno dodatkowo zawierać adnotację na kopercie ,,Bezpośrednio do Dyrektora”.

5.6 Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Informację na temat przetwarzania danych osobowych osób związanych ze zgłoszeniem nieprawidłowości w SP ZOZ WSS nr 3 w Rybniku stanowi załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.

5.7 W przypadku wpłynięcia zgłoszenia anonimowego, może ono pozostać bez rozpoznania, pod warunkiem że zostanie ono wpisane do Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych i przyjmujący zgłoszenie, w porozumieniu i akceptacją Dyrektora Szpitala, uzasadni pisemnie taką decyzję.

6. ZASADY PROWADZENIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

6.1 Za działania następcze po przyjęciu zgłoszenia odpowiada Szpital. Działania następcze realizowane są na podstawie czynności weryfikacyjnych lub kontrolnych lub zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych wewnętrznych aktach organizacyjnych z zachowaniem należytej staranności i bezstronności.

6.2 Pracownik, upoważniony do przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego zobowiązany jest do przekazania informacji zwrotnej o działaniach następczych, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dokonania Zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu ani zgłoszenie nie zostało przekazane poprzez „Portal sygnalisty”.

6.3 Informacja zwrotna, o której mowa w punkcie 6.2, obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.

6.4 Za odpowiednie działanie następcze uznaje się także zamknięcie procedury weryfikacji informacji o naruszeniu w związku ze stwierdzeniem, że naruszenie miało wyraźnie niewielką wagę i nie wymagało dalszych działań następczych.

7. ŚRODKI OCHRONY SYGNALISTY I ZAKAZ DZIAŁAŃ ODWETOWYCH

7.1 Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

7.2 Sygnalista podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

7.3 Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające na niekorzystnym traktowaniu, w szczególności na:

  • odmowie nawiązania stosunku pracy;

  • wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;

  • niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;

  • obniżenie wynagrodzenia za pracę;

  • wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;

  • pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;

  • przeniesienie Pracownika na niższe stanowisko pracy;

  • zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;

  • przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;

  • niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;

  • negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;

  • nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;

  • przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;

  • mobbingu;

  • dyskryminacji;

  • niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;

  • wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;

  • nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;

  • działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;

  • spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;

  • wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty

7.4 Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się
także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w punkcie 7.3.

7.5 Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie, o którym mowa w punkcie 7.3 i 7.4 nie jest działaniem odwetowym.

7.6 Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:

  • wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;

  • nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.

7.7 Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż trzykrotne, przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.

7.8. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.

7.9 Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę, z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy Szpitala, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z Procedurą i powszechnie obowiązującymi przepisami.

7.10 W przypadku wszczęcia postępowania prawnego w zakresie odpowiedzialności o której mowa w punkcie 7.9 sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

7.11 Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy nałożenia obowiązku bądź odmowy przyznania, ograniczenia lub odebrania uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.

7.12 Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem, że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.

7.13 Nie można zrzec się praw określonych w punkcie 7, ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania z lub ujawnienia publicznego. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.

7.14 Postanowienia umów o pracę, innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy lub kształtujących prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, lub przewidują stosowanie środków odwetowych są nieważne.

7.15 Postanowienia umów oraz innych aktów, na podstawie których świadczona jest praca lub usługi lub są dostarczane towary lub jest dokonywana sprzedaż, inne niż te, o których mowa w punkcie 7.14, w zakresie w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.

7.16 Postanowienia określone w punkcie 7 stosuje się odpowiednio do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia, osoby powiązanej z sygnalistą oraz osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej.

7.17 Postanowienia określone w punkcie 7 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy informację o naruszeniu prawa zgłoszono do odpowiedniej instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej w trybie właściwym do dokonywania takich zgłoszeń.

7.18 Sygnaliście zapewnia się łatwy i nieodpłatny dostęp do informacji oraz porad na temat dostępnych instrukcji i środków ochrony prawnej mających na celu ochronę przed odwetem.

8. TRYB DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH

8.1 Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego w szczególności gdy:

  • w terminie na przekazanie Informacji zwrotnej, ustalonym w Procedurze, Szpital nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej,

  • zgłaszający ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody,

  • dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe,

  • w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Szpital z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Szpitalem a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Szpitala w naruszeniu praw

8.2 Zgłoszenie zewnętrzne można kierować do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego.

8.3 Dokonanie zgłoszenie zewnętrznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony przewidzianej w Procedurze zgodnie z Ustawą oraz praw wynikających z treści punktu 7.

9. ZASADY UJAWNIENIA PUBLICZNEGO INFORMACJI O NARUSZENIACH PRAWA

9.1 Sygnalista dokonujący ujawnienia publicznego podlega ochronie, jeżeli:

  • dokona zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zgłoszenia zewnętrznego, a Szpital, a następnie organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze wewnętrznej, a następnie w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego nie podejmą żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekażą sygnaliście informacji zwrotnej lub

  • dokona od razu zgłoszenia zewnętrznego, a organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w swojej procedurze zewnętrznej nie podejmie żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekaże sygnaliście informacji zwrotnej – chyba że sygnalista w zgłoszeniu wewnętrznym nie podał adresu do kontaktu lub zgłoszenie nie zostało przekazane poprzez „Portal sygnalisty”, a w przypadku zgłoszenia zewnętrznego nie podał adresu do kontaktu na który należy przekazać taką informację.

9.2 Sygnalista dokonujący ujawnienia publicznego podlega ochronie także w przypadku, gdy ma uzasadnione podstawy sądzić że:

  • naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub

  • dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi sygnalistę na działania odwetowe, lub

  • w przypadku dokonania zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia lub udziału organu publicznego w naruszeniu.

9.3 Przy ocenie czy działanie następcze jest odpowiednie, uwzględnia się w szczególności czynności podjęte w celu zweryfikowania informacji o naruszeniu, prawidłowość oceny informacji o naruszeniu oraz adekwatność środków podjętych w następstwie stwierdzenia naruszenia, w tym, w odpowiednim przypadku, w celu zapobiegnięcia dalszym naruszeniom, z uwzględnieniem wagi naruszenia.

9.4 Przepisów ustawy o ujawnieniu publicznym nie stosuje się, jeżeli przekazanie Informacji o naruszeniu prawa następuje bezpośrednio do prasy i stosuje się ustawę z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914).

10. WYŁĄCZENIA STOSOWANIA PROCEDURY ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA

Procedury nie stosuje się do informacji objętych:

  • przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;

  • tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;

  • postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.

11. ZAŁĄCZNIKI:

  • Załącznik nr 1 ,,Karta zgłoszenia nieprawidłowości”

  • Załącznik nr 2 ,,Upoważnienie”

  • Załącznik nr 3 ,,Rejestr zgłoszonych nieprawidłowości”

  • Załącznik nr 4 ,,Informacja na temat przetwarzania danych osobowych osób związanych ze zgłoszeniem nieprawidłowości w SP ZOZ WSS nr 3 w Rybniku”

12. DOKUMENTY POWIĄZANE:

  • ,,Procedura Antykorupcyjna”

  • ,,Kodeks Etyczny pracowników SP ZOZ Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 3 w Rybniku”